top of page

COVID-19: Goedkoper vliegen naar Suriname en Curaçao?

"Elk nadeel heb z'n voordeel", pleegde voetballegende Johan Cruyff altijd te zeggen. Kan COVID-19 gaan zorgen voor lagere tarieven op de routes van en naar Paramaribo en Willemstad? Wij denken van wel en zullen uitleggen waarom.

De COVID-19 pandemie heeft de luchtvaartindustrie letterlijk en figuurlijk vleugellam gemaakt. Er worden momenteel enorme verliezen geleden door de luchtvaartmaatschappijen. Door de lockdown zijn er praktisch geen vluchten uitgevoerd en de termijncontracten (hedging) die zijn afgesloten om de schommelingen in de kosten voor de inkoop van kerosine op te vangen dreigen een financiële strop te worden. Massa-ontslagen zijn aanstaande en overheden in heel de wereld trekken miljarden uit om de luchtvaartmaatschappijen niet failliet te laten gaan.

 

"De eis van de belangenvereniging is simpel. Goedkopere tickets naar Paramaribo en Willemstad, vaste prijsafspraken voor een vaste periode en eindelijk eens een transparante prijsopbouw."

 

Onderhandelingspositie

Dit alles betekent dat de consument nu eindelijk een onderhandelingspositie heeft ten opzichte van de normaal gesproken almachtige luchtvaart. Althans als die consument zich nu een keer echt weet te organiseren. Hiermee bedoel ik niet de consumentenbond of iets dergelijks maar een vereniging van en voor reizigers. Alle leden doen dan een financiële bijdrage en een notaris registreert en bewaakt dit geld. Hoe meer leden hoe lager de bijdrage. Vervolgens worden er gewiekste juristen ingeschakeld om de onderhandelingen te voeren aan de hand van een agenda die door de leden van de van de vereniging is opgesteld. Veel goede juristen zullen voor deze zaak in aanmerking willen komen omdat zij zich hiermee ontzettend kunnen profileren. Je hoeft ze dan ook veel minder te betalen.


Ver van mijn bed show? Nee, stel je eens de volgende situatie voor. Het luchtruim wordt straks weer opengesteld. De reizigers organiseren zich in een belangenvereniging met een gekozen bestuur die hen vertegenwoordigt. Dit kan razendsnel gebeuren door het online te doen.


Aanpak

Het eerste besluit dat door deze vereniging genomen dient te worden is om voor een periode van twee maanden geen tickets naar Suriname en Curaçao te kopen. De vliegtuigmaatschappijen liggen aan het overheidsinfuus en kunnen de inkomsten van deze lucratieve routes heel goed gebruiken. De eis van de belangenvereniging is simpel. Goedkopere tickets naar Paramaribo en Willemstad, vaste prijsafspraken voor een vaste periode en eindelijk eens een transparante prijsopbouw. Het geld wat Nederland aan het Caribisch koninkrijk gaat lenen om de gevolgen van de economische gevolgen van de COVIDF-19 pandemie op te vangen is tenslotte ook aan strenge regels gebonden.


Men zal het in Curaçao voorlopig niet van de toeristen moeten hebben. Die zullen eerst rustig de kat uit de Corona boom kijken. Suriname wordt voornamelijk bezocht door Surinamers met een Nederlands paspoort dus daar weegt de factor toerisme veel minder zwaar. Met andere woorden er ligt dus een enorme kans om nu eens de rollen om te draaien en waarom zou je deze moeten laten liggen? Er is toch ook geen sprake van enige terughoudendheid of medeleven vanuit de luchtvaartsector wanneer de prijzen van tickets jaarlijks verhoogd worden.


Aanpassingsvermogen

Het was tenslotte premier Rutte die aangaf dat iedereen zich moet aanpassen aan de 1,5 meter economie en daarbij vooral creatief moet zijn. Dit is wat ons betreft zo een creatieve aanpassing maar wel eentje die nu eens een keer in je voordeel kan uitvallen. Het is toch te bizar voor woorden dat de rol van de burgers van dit land zich alleen zou moeten beperken tot het opbrengen van belastinggeld waarmee grote bedrijven en hun aandeelhouders keer op keer worden gered?


"Elk nadeel heb z'n voordeel".


Comments


bottom of page